Wednesday 3 October 2012

PENGENALAN



Pengertian Wudhuk

Dari segi bahasa: Wudhuk ialah nama bagi sesuatu perbuatan menggunakan air pada anggota-anggota tertentu.

Dari segi syarak: Wudhuk bermaksud membersihkan sesuatu yang tertentu dengan beberapa perbuatan yang tertentu yang dimulakan dengan niat, iaitu membasuh muka, membasuh kedua-dua belah tangan, menyapu kepala dan akhirnya membasuh kedua belah kaki dengan syarat-syarat dan rukun-rukun yang tertentu.

Hukum Wudhuk

Hukum-hukum wudhuk adalah seperti berikut:
  • Wajib atau Fardhu: iaitu ketika hendak menunaikan ibadah seperti sembahyang, sama ada sembahyang fardhu atau sembahyang sunat, ketika hendak melakukan tawaf Ka‘bah sama ada tawaf fardhu atau sunat, ketika hendak menyentuh Al-Qur’an dan sebagainya.

  • Sunat: Banyak perkara yang disunatkan berwudhuk, antaranya ialah untuk membaca atau mendengar bacaan Al-Qur’an, membaca atau mendengar bacaan hadith, membawa kitab tafsir, kitab hadith atau kitab fiqh, melakukan azan, duduk di dalam masjid, melakukan tawaf di ‘Arafah, melakukan sa‘i, menziarahi makam Rasulullah, ketika hendak tidur, mengusung jenazah, malah disunatkan sentiasa berada dalam keadaan berwudhuk dan memperbaharui wudhuk.




“Wahai orang-orang yang beriman, apabila kamu akan mendirikan solat maka basuhlah muka kamu dan tangan-tangan kamu hingga siku-siku kamu dan sapulah kepala kamu serta (basuhlah) kaki-kaki kamu sehingga ke kedua mata kaki!” (Surah al-Ma’idah, 5: 6)


5 comments:

Wani Ghazali said...

alhamdulillah, tak sabar sy menunggu entry seterusnya dr ustazah :)

Unknown said...

Syukran. alhamdulillah...

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Izad_Fatani said...

Assalamualaikum ustazah. Baru link dengan blog ini. info yang sangat berguna. Mengingatkan 'orang' yang terlupa.

raananakackley said...

MGM National Harbor (MGM) Adds MGM Resorts - JTM Hub
MGM National Harbor has added MGM 이천 출장마사지 Resorts International's MGM Resorts International to its 울산광역 출장샵 list of "MGM Resorts 강릉 출장샵 International" 강릉 출장안마 Resorts International properties. 파주 출장마사지 MGM