Friday 5 October 2012

PERKARA SUNAT WUDHUK


Terdapat beberapa perkara sunat wudhuk yang ingin ustazah kongsikan bersama para pelajar yang dikasihi sekalian, antara perkara - perkara sunat wudhuk ialah:


    1. Membaca “basmalah” iaitu lafaz "Bismillahirrahmanirrahim"

    2. Membasuh dua tapak tangan hingga pergelangan tangan.

    3. Berkumur.

    4. Memasukkan air ke dalam hidung.

    5. Menyapu seluruh kepala.

    6. Menyapu kedua belah telinga.

    7. Menyelati janggut yang tebal.

    8. Mendahulukan anggota sebelah kanan daripada sebelah kiri.

    9. Menyelati celah-celah anak jari tangan dan kaki.

    10. Melebihkan basuhan tangan dan kaki dari had yang wajib.

    11. Mengulangi perbuatan itu sebanyak tiga kali.

    12. Berturut-turut iaitu tidak berselang dengan perceraian yang lama.

    13. Menggosok anggota wudhuk supaya ia lebih bersih.

    14. Bersugi dengan sesuatu yang kesat.

    15. Menghadap qiblat.

    16. Membaca doa selepas berwudhuk, iaitu:




    Maksudnya:
    “Aku bersaksi bahawa tiada Tuhan melainkan Allah yang Esa dan tiada sekutu baginya, dan aku bersaksi bahawa Nabi Muhammad itu hambaNya dan RasulNya. Wahai Tuhanku, jadikan aku dari golongan orang-orang yang bertaubat dan jadikan aku dari golongan orang-orang yang bersih serta jadikanlah aku daripada hambamu yang soleh.” 


No comments: